Ing. Michal Červenka
24. 8. 2022
Doba čtení: 2 minuty
Katalyzátor byste měli měnit přibližně každých 130 000 kilometrů. Jeho stav však závisí také na stylu jízdy a stáří vozidla. Jak poznat, že definitivně přišel čas na výměnu?
Při spalování benzínu či nafty vznikají emise, které škodí zdraví i životnímu prostředí. Úkolem katalyzátoru v autě je tyto látky měnit na vodní páry, dusík, oxid uhličitý a jiné méně škodlivé sloučeniny. Ne vždy však katalyzátor funguje, jak má...
Katalyzátor je součástí výfukového systému, a jelikož pro své fungování potřebuje vysoké teploty, naleznete ho v těsné blízkosti motoru. Jedná se vlastně o filtr pokrytý vzácnými kovy, díky kterým dochází k chemické reakci a škodliviny z výfukových plynů se rozkládají na jednotlivé složky. Hned za katalyzátorem pak leží lambda sonda, která kontroluje poměr výfukových plynů a vzduchu, a podle toho upravuje složení spalované směsi.
Životnost katalyzátoru bývá okolo 130 000 kilometrů. Nepříznivě ji však ovlivňují studené a krátké starty. Vadný katalyzátor se nejčastěji projevuje těmito způsoby:
Pokud máte potíže s nastartováním, auto neroztlačujte – snadno totiž dojde k nevratnému poškození katalyzátoru. Při roztlačování se totiž do jednotky dostává nespálené palivo, které po naskočení motoru shoří a katalyzátor zničí. Ke stejnému efektu může dojít také při dlouhém startování.
Mezi časté potíže s katalyzátorem patří také to, že dochází k jeho zanesení sazemi a jinými nečistotami, které se na něj doslova připečou. Výsledkem bývá vlažnější odezva při sešlápnutí plynového pedálu. Jediným řešením u velmi ucpaných katalyzátorů bývá jejich výměna.
Prevencí je, když čas od času necháte motor protočit ve vysokých otáčkách. Před katalyzátorem vzroste tlak a usazeniny se mohou profouknout.
Že katalyzátor dosloužil, neznamená, že již nemá využití. Nabízíme výkup katalyzátorů, kdy za něj dostanete částku odpovídající množství vrstvy drahých kovů. Vykoupené katalyzátory jsou následně ekologicky recyklovány, takže navíc máte jistotu, že jste se zachovali šetrně k životnímu prostředí.
Recyklace aut prochází v průběhu let značnou proměnou. Zatímco koncept vozidla se spalovacím motorem je v podstatě stejný už několik desetiletí a jeho zpracování je rámcově popsáno i v zákoně, který se vyvíjel a upravoval poslední dvě dekády, masová výroba elektromobilů je stále v plenkách. Největší výzvou jsou baterie. Jejich likvidace zatím není legislativně ukotvena a zpracování je drahé. Výsledek? Všichni tuší, že problém je třeba řešit, ale zatím nikdo přesně neví jak.
Úmrtí blízkého člověka je samo o sobě náročnou životní situací. Většinou ji navíc doprovází složitá administrativa. Důležitou otázkou může být, co udělat s vozidlem z dědictví. Správný postup má totiž několik důležitých zásad.
Požár auta sice není běžná situace, ale o to důležitější je vědět, jak postupovat, když k němu dojde. Bohužel to mnohdy znamená totální škodu a na řadu přichází likvidace, přičemž důležité je dodržet správný postup.